vineri, 27 martie 2009

Mă flatez, deci exist! Oglindă, oglinjoară...

Musai să transcriu iarăşi din Dilema veche cea nouă: nr 267, 26 martie - 1 aprilie 2009. Veţi vedea, cu o măgulire neaşteptată a imensului meu amor propriu. Spune Dan C. Mihăilescu aşa (iată, plăcut surprinzătoarea "performanţă" de a-l cita aici de două ori, în mai puţin de 24 de ore, pe DCM):

"Fapt e că presiunea copleşitoare a cotidianului, asociată cu campaniile mediatice tot mai agresive, ori mai subtile, pentru înscrierea unei noi apariţii editoriale în strategii complexe, totul cuplat cu viciile criticii literare (aservirea editorială a recenzenţilor de întâmpinare, malformarea conştiinţei receptoare, cultivarea partizană a prezentului în dauna tradiţiei literare ş.a.) îl fac pe cititor nu doar dependent de colţul publicitar de gazetă, dar şi captiv modelor, 'fiţelor' orei, total aburit şi tot mai îndepărtat de Lecţia marilor şcoli narative (mă limitez la roman ca fiind genul popular prin excelenţă)."

Dacă nu sună încă destul de familiar, poftiţi(-mă) aici: Zburătăcind printre clasici. Dulce vanitate... Oricum, textul meu este mult mai mai viu şi mai închegat, aşa vehement cum îl ştim, decât platfusul scremut umorizat al LUCIEI T ("În fond, Homer, Dostoiveski şi Balzac ar trebui să se găsească la preţuri rezonabile, că au murit de mult şi s-au tot reeditat.") din aceeaşi Dilemă. Nici Bogdan-Alexandru Stănescu nu e mai presus, ba chiar cred că articolul lui este mai slab decât al T. Nu-s curios cum fura el cărţi de la bibliotecă. Vai, câtă sete de cultură! Unde era ALŞ când a fost "selectată" terorista?!

Ce spuneam eu acolo (pentru cei care nu vor merge pe link):

Cine poate fi atât de naiv să aştepte cu seriozitate ca tinerii în curs de iniţiere beletristică să-şi rupă spatele cu de-alde Călinescu? Nu vor proceda aşa. Speculez eu, pe această cale, la ce îi va duce mintea: îşi vor lua raţia de cultură şi se vor lăsa "coordonaţi", din comoditate, de pe blogurile intitulate (nu neapărat confirmate ca) livreşti. Acolo unde ştiţi de pe-acuma ce îi aşteaptă: apariţii calde, călduţe, fierbinţi sau sălcii - criteriul comun de selecţie este mai cu seamă noutatea, dictatura noului. Îi mai aşteaptă: viteză, ştiri nerumegate, veşnicul şi seninul acum.

Ferească Dumnezeu ca aceasta să fie soarta literaturii clasicizate - aşezarea ei pe un raft prăfuit al istoriei, doar pentru că şi cronicarii (ad-hoc) au consimţit să se predea, să cedeze critic, molipsiţi de consumism, de actualism, de tentaţia imediatului şi, mdeh, a contractului!

3 comentarii:

Anonim spunea...

Cristian , nu-i prea frumos ce fac , dar cum nu stiu cum sa fac altfel , poate ma vei ierta.
Te rog sa vezi ce scrie aici , fiindca sint sigura ca te va interesa.
http://declaratiadelapraga.ro/sig?p=28

cristians. spunea...

E OK, Monica. Arată că ştii ce mă doare. Chiar dacă e offtopic (ar fi fost mai on la postarea despre Margareta, poate). Semnez şi eu.

Anonim spunea...

Da , tocmai de aceea mi-am cerut iertare. Am intrat intr-un fel de febrilitate , dar cu toate asta puteam sa bag mina in foc , ca merg la sigur.
Multumesc.