vineri, 24 decembrie 2010

Crăciun canicular

Găsesc că e oarecum hilar să ne ținem creștini, dar „simțul Crăciunului”, pătrunderea în atmosfera acestei sărbători să depindă, să fie condiționate atât de mult de câteva „simboluri” superficiale ca: zăpada (obligatorie!) de sezon, goana după daruri și culoarea roș-albă omniprezentă („obicei” inventat și internaționalizat de Coca-Cola). Nu părem a fi conștienți că, de fapt, în acest fel, în loc să trăim Crăciunul, îl consumăm! Foarte mărginiți și aroganți trebuie că suntem noi, cei de sorginte europeană, de-am ajuns să pretindem că „Crăciunul adevărat” poate fi numai cel sosit și petrecut în decorul standard, făcut după toate regulile marketingului: neauă, sanie cu un moș alb-roș, reni (?!). Ce să mai vorbesc de situația în care ar mai cădea și câțiva fulgi, vizibili pe fereastră, exact între orele de maximă audiență (atunci când ne regăsim cadourile pe sub brad), realmente ni s-ar înmuia genunchii de emoție!

Ar fi mai onest ca dependenții de zăpadă (unica în măsură să le deschidă ușile percepției pentru aerul de sărbătoare) să se grupeze într-o sectă aparte, numită a creștinilor climatici. Să se salute cu Adevărat a nins. Nu cu Hristos s-a născut - cum s-ar cădea.

Drept e că în pustiul palestinian al Bethlehemului ninge, de obicei, sufocant în această perioadă a anului. Precum a nins și cu peste 2000 de ani în urmă...

Bucuria mea de Crăciun e aerul ăsta năstrușnic, jucăuș, mângâietor cu obrajii mei înăspriți de o barbă de două zile. Sunt cele 15 grade Celsius și cerul limpede, cu nori de vreme bună.

13 comentarii:

Madelaine spunea...

Si cand te gandesti ca norii de vreme buna se vor transforma in nori burtosi de zapada... las', macar Anul Nou sa fie pe deplin coordonat la regulile consumeriste ale unui marketing dezaxa(n)t: neaua, litri gretosi de Coca Cola, imbuibare apocaliptica, teveu care indobitoceste, artificii de prost gust etc etc!
Ho, ho, Merry Christmas! (in spiritul americanismelor preluate de-a valma):)

Hiacint spunea...

Păi dacă avm (au ei?) nevoie de simboluri înseamnă că e ceva înăuntru care nu mai funcționează. Eu îmi asum: anul ăsta ceva nu mai funcționează la mine, nu e Crăciun. N-o să mă înec în coca-cola ca să scap de starea asta, ce să fac, îmi plac eroii negativi :)

cristians. spunea...

Păi, chiar mă aștept să ningă, dar astăzi nu-s întrunite condițiile, e prea cald pentru ca fulgii să rămână în starea lor naturelă. :)

Simbolurile în sine nu-s buba! Ci simbolistica asta de tip nou (deși roș-albul are cam o sută de ani deja), născocită de foamea de superficialitate, de înțelegere lesnicioasă, de mură-n gură, a oamenilor, suprapusă peste semnificația reală a sărbătorilor.

Dorina spunea...

Mie-mi convine căldura asta, tot îmi doream de multă vreme un Crăciun cu temperaturi ca în Portugalia. :)) E drept că aş fi preferat să mă duc eu acolo, nu să vină temperaturile de acolo la mine. :)

Sărbători frumoase. :)

cristians. spunea...

Mulțumim!

O să mergem și-n Portugalia cândva. Și eu îmi doresc. E una din țările mele-țintă din Europa.

ancussa spunea...

În curând la Bobotează nu vor mai sfinți apa, ci butoaiele pline de Coca Cola. :)
Visez și eu un Crăciun exotic, pe țărmul unui ocean, între flux și reflux.
Deși recunosc că Oceanul Atlantic e plin de farmec și pe gerul ăsta (numai că trebuie să ignori greutatea norilor).

Träume von Rosen spunea...

@dl. Sirb
sarbatori fericite si sa scrieti o carte la anul...fara pic de autocenzura.
@ miss Hiacint
multe bucurii si intamplari de neuitat!:)

cristians. spunea...

Multumim pentru urari si ca ne-ati fost alaturi in anul care tocmai trece. La fel va dorim si noi.

Pe mai incolo.

Irina spunea...

Daaa, Ninsoare fericita! Si... La multe ninsori! :))

Si eu simt ca lipseste ceva fara Craciun inzapezit, dar nu stiu daca asta din cauza manipularilor mediatice, sau datorita atasamentului pentru vremurile cand inca mai era ceva magie de Craciun... si intr-un fel disperat, superficial si chiar copilaresc, ma agat de simboluri, cum ziceai tu. Ceea ce e cam... imatur. Ca tocmai copiii au nevoie de "ajutor" pentru a simti si a intra in esenta anumitor lucruri, nu? (Ioaaa, cat mai plangeam la maica-mea "Vreau sa vina iarna! Vreau sa ninga! Mamiiii, fa sa ningaaa!!!" o_O )

(E interesant ca, daca stau sa ma uit langa piciorul biroului, vad o sticla de Cola de 2L aproape goala... Ca sa compensez lipsa ninsorii de Craciun, mi-am inecat amarul in Coca Cola! Malefic! )

Niste felicitari facute de mine- atata am reusit si eu de Craciunul asta, in sensul de a-l face un pic mai autentic si mai lipsit de dimensiunea aia a consumului, ca-n rest... m-am balacit voioasa in mocirla de clisee. :D

cristians. spunea...

Este, din punctul meu de vedere, foarte OK să fie îmbrățișat Crăciunul cu tot cu zăpadă.

„Așteptarea” mea e să se facă demarcație clară între apropierea creștină de această sărbătoare și cea superficială, meteosensibilă, consumistă, kitschioasă. Cei care aleg varianta din urmă, sunt bineveniți în club, din parte-mi. Doar să nu mi se mai închine așa năpraznic, crezându-se creștini. Sunt doar niște abțibilduri, asta sunt.

Încolo, consumați înainte! Ningeți și înroșiți-vă marketizant, care cum doriți. :) Doar „sincretismul” de doi lei mă irită, nu și opțiunea limpede.

Irina spunea...

Da, ai dreptate...

... ne mai contaminam, in timp. Si conteaza pe cine ai in jur cand imparti momente speciale. Le poate duce in derizoriu sau nu.

Irina spunea...

Multumesc frumos pentru introducerea blogului in lista voastra. A fost surpriza mare, desi eu va stiu de mult.

Hiacint spunea...

Irina, te citesc în google reader, dar cred că nu se pune :) din moment ce nu aveai cum să știi.

Și ai dreptate: o pizza împărțită cu cine trebuie poate fi mai grozavă decît o masă festivă cu restul lumii. Pînă la urmă, personalizăm orice lucru cu care ne întîlnim.