vineri, 1 februarie 2008

Urmările îndepărtate ale unei polemici

Arad, Piața Mare
Nu s-a născut încă documentarul, filmul (este vorba despre "capodopera" Zeitgeist part 1) sau cartea care să demonstreze că “creştinismul nu este adevărata religie” (nici nu ştiu cine are aşa o pretenţie!). Nu au fost concepute încă ideologia, tehnica, invenţia care să scape omul de apatiile lui, de melancolie, de depresiile fără căpătâi, de mal de vivre, de nevoia de transcendenţă.

Personal, am trecut de mult de perioada când credeam în puterea unui documentar de a revoluţiona ceva. Artistic, estetic, poate. În profunzime, în sinapse, nu. Iar catedralele odioase pe cale a fi construite într-o Românie care mimează la greu Credinţa îmi par şi mie a fi faţa unei tragedii comice, dacă nu chiar o nouă încercare halucinantă a “clerului” şi a unei bune părţi din popor de a-l mitui pe Dumnezeu.

Asemenea producţii au pentru mine exact valoarea, greutatea şi însemnătatea Codului lui Da Vinci. Nu mai pot ce mă cutremur. Sezaţional! Iisus nu a existat. Senzaţional! Şi ne-am lăsat prostiţi atâta vreme! Stay with us, there’s more to come after the break. Asta e ca şi invenţia aia, computerul care are pretenţia că citeşte sufletul, dă diagnostice şi vindecă de deochi. Folosit de scientologi.

Indiferent ce tehorii servesc “documentarele”, de la Michael Moore, Al Gore până la Dragoş Bucurenci, trecând prin “vasta” problemă de interes global a măritişului Magdalenei cu Iisus, ele nu vor revoluţiona cu nimic suferinţele cele adânci şi inexplicabile ale omului.

"Popularitatea" acestui film va fi aceeaşi peste tot în lumea creştină, indiferent de înălţimea catedralelor. Iar în China, Bangladesh, Iran sau Arabia Saudită popularitatea va fi nulă. Nu va provoca incendieri de steaguri şi baricade la Paris, Roma, nici măcar la Vatican, Constantinopol, etc. Dar dacă ar fi conţinut nişte “blasfemii” la adresa Profetului, jumătate de lume ar fi luat instantaneu foc, ca la comandă.

Pe când un documentar care să “deconstruiască” Islamul? Ăştia, “specialiştii” ăştia americani, sau de unde or fi ei, tot dau picioare în gură unui Creştinism care nu mai are nici o vlagă. Ce folos să lupţi cu o religie ce pare să-şi dea, natural, ultima suflare? Amărât scriu aceste.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Documentarele lui Michael Moore si Al Gore au avut ceva impact, daca nu la noi, macar in statele cu adevarat puternice.
Nu cred ca Crestinismul nu mai are vlaga, inca sunt multi credinciosi (nu ma aflu printre ei). In timpul vietii noastre nu cred ca o sa fie vreun declin masiv al acestei religii.

cristians. spunea...

Documentarele au impact la categoriile care îşi iau informaţia pe această cale, gata rumegată adică. Nu fac eu statistici aci. Or, statisticile pot aduna majorităţi care pe mine nu mă conving.

Şi EU sper că suflarea creştină are destul de trăit şi multe de spus. Nu-i cânt eu prohodul.

oedip spunea...

da, asa am zis si io... i-am facut o recenzie negativa si de obicei nu prea mai subscriu la teorii ale conspiratiei.