duminică, 2 august 2009

Suflete la Second-Hand*

"În oraş seara curge lent
ies toate sufletele de la Second-Hand

Sîngele meu tînăr călăreşte pe străzi
calul lui orb tropăie pe trotuare
fecioarele albastre alunecă prin înserare
cu picioarele subţiri, ca de iezi.

Prin oraş seara curge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand

Tramavaiele varsă pe linii
paltoane, fuste, pălării, mănuşi
se aude un pocnet de uşi
pe la încheieturi şi rotule

Pe străzi, seara se scurge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand

Alerg prin mulţime
mîinile mele se izbesc de vitrine:
odată cu cuvintele dinţii din gură mi-i scuip -
în fiecare deget al meu pasărea nopţii
din ramuri de salcie şi spice de grîu
şi-a făcut un tainic cuib.

Pe străzi seara curge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand

La orizont mările atîrnă ca nişte cearşafuri
prinse-n uriaşe cîrlige
de la un capăt în altul al cerului
trec nouri grei, pe catalige


Pe străzi seara curge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand

În biserici icoanele stau lipite de pereţi
sfinţii se rotesc cu capul în jos:
cu hainele însîngerate
acoperindu-ţi umerii goi
aleargă ultimul Cristos

Nu staţi pe gînduri
îndreptaţi-vă rugăciunile spre noi

Pe străzi seara curge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand

Logodnic al tău sînt umbră
al tău şi-al nimănui
privesc în urmă trupul
atîrnînd ca o haină într-un cui.

Pe străzi seara curge lent
ies sufletele toate de la Second-Hand."(Nichita Danilov)

*sursa: liternet.ro, unde puteţi citi mai multe poezii de Nichita Danilov.

Partea cea mai bună a poemelor de sîmbătă sau de oricînd este că măcar o dată, citind atîtea poezii, mă trezesc cu respiraţia tăiată de cuvinte înşirate versuri. Dar şi fericită.

5 comentarii:

cristians. spunea...

Foarte frumoasă poezia!!

Dar mai există şi CĂRŢI de poezie! Pe rafturi. Nu cred că pds e un "fenomen" care să fi salvat poezia de la extincţie.

E (şi) o bună modalitate de a îi ţine pe cei comozi în netulburata lor comoditate, aşteptând sâmbăta sau altă zi pentru a-şi găsi astfel un alibi nelecturii unui ÎNTREG volum de poeme. Meteahnă electro, deh.

Efortul merituos aparţine abia celor care se căznesc să selecteze versurile suficient de grăitoare pentru a fi publicate. Ei CHIAR citesc pentru asta. Bravo lor!

Hiacint spunea...

Mie îmi place să scotocesc după poezia potrivită. Nu am aşa multe cărţi de poezie şi nu ştiu, poate sunt comodă, dar chiar îmi prinde bine să citesc şi altceva decît ce am în bibliotecă. Nu sunt frenetică după nou, dar sunt unele poezii de pe bloguri care mă îndreaptă spre cărţi reale din rafturi. Şi sper naiv că facem acelaşi lucru prin alegerile noastre.

cristians. spunea...

Eu nu sper nimic. Ceea ce am în bibliotecă este deja "altceva". Cărţile care s-au adunat acolo s-au adunat pentru că-mi sunt dragi. Ele îmi sunt atât...ele, cât şi "altceva". Şi se adună în continuare. Încă mai deschid cărţi de poezie. Ceea ce postez aici e puţin din ceea ce-mi place; e atât 'showing off' cât şi redescoperire. A posta câte un vers pe blog nu a fost niciodată un act inocent la mine (nici la alţii).

Cărţile de poezii descoperite mă îndreaptă către alte cărţi de poezii. Blogul mă îndreaptă cel mult către mine însumi.

PDS a devenit fashionable ca orice alt fenomen blogosferic.

Teo spunea...

Nu cred ca este un moft cartea on-line. E un fel de carte 2.0. Mai compacta, mai accesibila si mai ieftina.
Cartea a aparut inaintea tiparului si chiar a scrisului sub forma de poezie (epopeile,cantecele au fost primele carti ale lumii).
Prin scris se elimina nevoia a folosi rima pentru ajutarea memoriei si astfel poezia dispare lasand locul prozei.
Cartea nu este legata de suportul sau fizic,iar daca ar disparea cartile de hartie si ar fi inlocuite de carti electronice, nu as plange, deoarece mesajul s-ar transmite mai departe.
Hiacint multumesc pentru poezia frumoasa pe care ai postat-o si care mi-a starnit interesul pentru poezia lui Nichita Danilov.

cristians. spunea...

Whatever...