duminică, 20 februarie 2011

Săptămîna asta (3)

Era cît pe ce să o sar, cu gîndul că nu s-a întîmplat mai nimic. Dar:

Am citit un roman de Stefan Chwin - Doctor Hanemann, m-am surprins într-un val de emoții puternice față de personajele cărții și situațiile în care se găsesc.  Pe scurt: după al doilea război, unii pleacă, lăsînd în urmă casele, viața lor, alții vin, aducînd propriile preferințe, temeri, dorințe... m-a incomodat ideea că cei din urmă erau în situația de a-și alege casa în care vor locui, casa altcuiva, din care nu se risipiseră urmele altei intimități. De fapt, ce mi s-a părut interesant este felul în care cartea te pune să alegi, sentimental, între două suferințe - una sfîrșită prin moarte, a germanilor plecați din Danzig, cealaltă sfîrșită cu un nou început - polonezii din est repopulînd orașul. Dar nu poți alege ce să te impresioneze. 

De asemenea, mi-am dat seama, iarăși, cît de departe de realitatea cărții, așa cum o percep eu,  sunt descrierile de pe coperta IV. Un text standard, care s-ar potrivi aproape la orice. Textul standard pentru polonezi, text standard pentru al doilea război mondial, text standard pentru clasici, pentru debutanți, pentru romane de dragoste...cu variațiuni. În paranteză, știu că nu e ușor să prinzi esența unei cărți în cîteva rînduri, cu gîndul la un public divers, greu de captivat.  Dar pe mine nu m-ar deranja o copertă IV fără recomandări, nu citesc cărțile în funcție de descrierile de acolo.

3 comentarii:

cristians. spunea...

Oh, ce bine că ai pomenit lumii de cartea asta! La Paralela 45 mai zac asemenea bijoux nedescoperite, poate, de publicul larg (repede, îmi vine în cap austriacul Thomas Bernhard).

Hiacint spunea...

Da, eu apreciez mult editura asta pentru colecția de literatură. Și pentru prețuri și discreție :)

Mihaela spunea...

Este o carte foarte buna, am avut placerea sa o citesc cam in urma cu 4-5 luni, nu mai retin exact. O recomand oricui ii face placere sa citeasca. Cred ca suferinta data de moarte nu poate fi egalata de nimic existent pe pamant.