miercuri, 19 iulie 2023

Inepuizabila nostalgie a hoardei

 Charles Melman - Omul fără gravitate:

„(...) ne înșelăm când credem că subiectul este avid să-și prezerve singularitatea...

Dimpotrivă, îl vedem mereu căutând noi identificări colective în care să se poată dizolva. Preocuparea lui de a fi luat în grijă de cineva, de a încredința direcția propriei existențe unor sisteme religioase, culturale, politice pare mai evidentă ca oricând.”

 Colectivismul naționalist poate fi adăgat „sistemelor” de mai sus. De când mă știu, a mă pierde printre ceilalți mie, unuia, mi-a dat fiori de groază. A renunța la obișnuiții mei pași laterali, în afara lucrurilor și a evenimentelor m-a umplut de angoasă. Ceea ce adoră colectiviștii - a face parte dintr-o turmă sau măcar o gașcă - pe mine mă neliniștește până-n prag de sufocare, și asta e dintotdeauna. Am cultivat mereu cu cvasi-evlavie și meticulos propria-mi individualitate. Până când mi-a ieșit.

Niciun comentariu: