vineri, 6 noiembrie 2020

Verdurinii

 Nu-mi pot imagina decât cu imprecizie care o fi fost atitudinea afectivă a lui Proust față de Verdurin-i ca personaje ale romanului Timpului pierdut. Multă vreme, am trăit cu convingerea că Verdurinii locuiau și primeau în salonul lor mediocru situat undeva la țară. Acum mi se pare că se aflau, tot timpul ăsta, în Paris. Nu cred să se fi mutat de la precedenta mea lectură... Proust poate fi foarte contradictoriu în relatările lui, dar nu așa ne este și memoria?

Ori poate să fi avut și o reședință de vară, la țară? Și de acolo, incertitudinea mea.

În orice caz, aceeași impresie stânjenitoare când recitesc prezentarea minuțios-clinică a micului clan verdurinian - parveniți cu ifose, care țin un pseudo-salon unde invită oameni șantajabili emoțional

Niciun comentariu: