luni, 27 iunie 2011

Despre Zeruya Shalev, în general. Fragmente în dialog.

Afișul filmului „Zabriskie Point” de M. Antonioni
„Purtînd cu ei păcatele părinţilor, o întreagă istorie strămoşească de greşeli şi vină, cei doi soţi sunt şi ei victime ale relaţiei sufocante pe care o întreţin cu ardoare şi naivitate, alunecînd cu atît mai adînc în ură şi resentimente, cu cît legăturile dintre ei devin mai puternice şi mai încurcate.” (M.B. - Soţ şi soţie)

„...din romanele ei nu transpare o tendinţă tezistă, didactică, ea pare doar a observa întunecimi pe care nimeni nu le-ar arăta de bunăvoie. De aceea, este posibil ca din confruntarea cu vreuna din cărţile ei cititorul să iasă cel puţin îngrijorat.” (M.B. - Soţ şi soţie)

DA, cel puțin îngrijorat m-am simțit eu însumi, citind V(iaţa) a(moroasă), una din pricini fiind aceea că episodul orgiei cu cei doi bătrâni dezgustători m-a răvăşit, m-a destabilizat (deși e cu totul irațional, e numai o ficțiune!) pentru tot restul săptămânii imediat următoare lecturii, provocându-mi binecunoscutul val de teorii misogin-conservator-moralizatoare de care, acum, nu mai sunt deloc măgulit!

Prin urmare (iarăşi?) „păcatele părinţilor”, aha! Ca și în V.a. Mai că mi se conturează un soi de cult pesimist al căsniciei dezintegrate observabil la coana Shalev. Nu mă mir că excelează psihologiceşte (intuitiv), cum pomeneai, în scriiturile cu acest subiect.

De transpare vreo „didactică” (ideologie?) la Shalev, aceea e, din nou: „cultul pesimist al căsniciei dezintegrate”. Un soi de apologie aproape senină a dezintegrării maritale fără leac. Ce „salvează” o dată în plus literatura scriitoarei israeliene e tocmai abținerea de la mesajul feminist care (intoxică o parte a literaturii de gen), la o terţă autoare, ar fi dublat în mod sigur intriga propriu-zisă – cale regală către premiul FEMINA.

Dacă facem abstracţie de vârful de sarcină generat în mentalul lectorului de anumite episoade erotice „scandaloase”, într-adevăr, V. a. e cam amăgitoare. Ca și-n realitate, iubirea, în opinia mea.

„Cred că ispăşirea pentru păcatele părinţilor, cu sau fără preferinţa autoarei pentru această temă, este capcana în care putem cădea cu toţii. Cărţile astea au ceva otrăvitor în ele, nu crezi?” (M.B. - 23.11.2009)

Nu aş zice doar capcana, ci destinul în care „cădem”. Păcatele părinţilor au ceva otrăvitor în ele, aşa cum ale noastre îi vor otrăvi pe ai noştri copii. Iar cărţile - ei, da - şi ele inoculează dramul lor de otravă.

Şi e mai bine să ne ferim de sentinţe de genul: „femeile nu înşeală facil…”. Eu cred că am reuşit să mă feresc de aceste sentințe (a se re-vedea în recenzia mea - Viaţa amoroasă). Yaarah însăși nu-şi explică întru totul de ce şi cum a devenit o infidelă. Noi, cititorii (indiferent de sex – eu nu fac mare osebire), din afară cumpănind, putem avea mai lesne acces la adevărul despre sursa deciziilor sau impulsurilor de moment ale lui Yaarah.

Dar, mai ştii, poate e aşa cum se zice: femeile or fi înşelând ca să se exprime sau doar ca să se răzbune, în replică, pe când bărbaţii - „pentru că aşa le vine” din maţe, pentru ei fiind ceva naturel. Ei fiind mai puţin postmoderni, mai primitivi şi mai superficiali. Nu? Ce le mai ştiţi dumneavoastră eufemi(ni)za pe toate…
***
_____________________
Însemnare prilejuită de foarte nemiloasa (nu atât cu scriitura în sine, cât cu afectele iscate de aceasta) recenzie - Ritmul desăvârşit al talentului, croită de capricornk13 romanului Soț și soție scris de israelianca Z. Shalev, tradus la Polirom. „Dialog” încropit din spuse adunate de ici, de colo. Păcat să se fi pierdut așa...

3 comentarii:

capricornk13 spunea...

Mă bucur şi aici că biata mea însemnare ţi-a reamintit dialogul respectiv, într-adevăr interesant (pe care, dealtfel, eu cu ocazia asta l-am descoperit).
Fiindcă n-am detaliat la mine nimic despre sentimentele propriu-zise trezite de carte - şi a fost miezul discuţiei voastre - şi apropo de înşelat:
Eu cred că există, cel puţin în lumea "postmodernă" scenarii amestecate, care nu mai pot fi deloc împărţite tranşant în funcţie de sexul celui ce "înşeală" (adică alege fizic un alt partener, ca să fie clar despre ce vorbim). Nu cred că în sec. XXI numai bărbaţii o fac din instinct, fiindcă e înscris în genele lor să treacă la alt exemplar, cred că şi femeile şi-au asumat acelaşi grad de libertate (habar n-am ce-o fi în genele lor! :). Cum sunt convinsă că există şi bărbaţi care o fac foarte "motivat", cum s-ar spune. Aici mă amuză că poate începe o discuţie interminabilă - este îndrăgostirea (sinceră!) un astfel de motiv "justificat"? Este dispariţia oricăror sentimente pentru cine ai acasă un alt motiv "justificat"? :) Cum împărţim motivele astea? Ce criteriu de separare aplicăm? Că mie cel de gender mi se pare complet depăşit (în cultura democratică europeano-americană cel puţin).

Hiacint spunea...

Cristian, ce-ar fi dacă Yaarah și-a închipuit cea mai mare parte a întîmplărilor din viața ei amoroasă? Unele aveau toate indicațiile de delir, așa le văd acum, de la distanță în timp.

cristians. spunea...

NU vreau să mă gândesc la posibilitatea asta, a delirului! Nu cred că și-a închipuit, ci că, eventual, a deplasat, și-a creat/stimulat singură „delirul”, ca să poată comite cu mai mare ușurință destrăbălarea la „adăpostul” lui. Delirul ca vehicul pentru dezmăț. Adulterul, nevoia de a fi cu altcineva e un lucru (nu neapărat scuzabil). Orgia (gerontofilă), însă, e cu totul altceva: e înjositoare, e punctul fără întoarcere din pomenita dezintegrare maritală, e curată autodistrugere... Dar oi fi eu mai retrograd!

Deci, nu. Mi-a ajuns atâta închipuire, răzgândire, revizuire, relativizare. Mi-a ajuns și sentimentul de penibil apărut deîndată ce m-am surprins suferind de-o cu totul inexplicabilă, vomitivă, gelozie, atunci când Yaarah s-a lăsat, ca sub influența unui drog, fututa de 2 matusalemi.

Mă gândesc și acum cu nerefulată greață la acel episod (dar nu i-l reproșez scriitoarei, ci însăși protagonistei; pe de altă parte, de bine ce e redat (vigoare, realism, forță), episodul este un plus pentru scriitură, o dovadă limpede pentru valoarea cărții, în opinia mea).