sâmbătă, 22 noiembrie 2008

Strangleză

conversând cu un supus britanic, niciodată nu-ţi permiţi cu inimă uşoară să te făleşti că eşti bun la engleză, sărmanul grai imperial, ce pocit sună el în gura unora de condiţia noastră, ce puţin prolifici verbal suntem noi folosind limba engleză cu traduceri şi automatisme mentale papagaliceşti din graiul nostru strămoşesc, ce neexprimaţi rămânem, cu vorbele-n gât, cum nu ne putem întinde la taclale, unde-s subordonatele?, le căutăm cu înverşunare, frazele se sfârşesc, sterile, prea repede pentru noi, românii, obişnuiţi cu trimiteri la subsol, cu parabole, cu tatonări, aluziile noastre sărate prost, bancurile, poantele noastre autoironice se pierd în construcţii de plastic, durate într-o limbă ce nu se potriveşte gândirii noastre

colegii care nu mă băgau neam în seamă când ceream bani cu împrumut, rămâneau amuţiţi şi opaci, iar eu îmi înghiţeam nesăbuinţa în îmbucături mari, regulate, după sfatul medicului de stomac, şi aşteptam cuminte să mai treacă o zi, n-am să pomenesc nimic despre ruşinea încă şi mai mare în care m-a vârât nesimţirea unui om ce nu-şi ştie plăti debitele la scadenţă, plângând doar atunci când îi trebuie, nu şi atunci când ar trebui să crape de jenă, amestecată gastric cu sentimentul singurătăţii

dacă vreţi să vă prezint o domnişoară, instantaneu bărbaţii, numai ei, au strigat în cor un „da" sugestiv, femeile nu au zis nici fă-te-ncoa', dorim, cu condiţia să nu fie de la asigurări, bănuisem eu câte ceva de rău augur despre portmoneele lor, apoi soarele s-a stins în nişte rubensieni nori albi, grăsulii, cu puţintică spoială în obraji, am făcut câţiva paşi repezi în recunoaştere, ne surprinsese cu vizita ei în plină reorganizare, iar accentul său era proaspăt rupt din recentele pelicule britanice pe care le urmărisem ca pe nişte trufandale, unde să-mi fi dosit părerea de rău că nu vorbeam mai bine limba asta ploios-aspră, imens sacrilegiu să pocesc o asemenea bine pusă la respect sintaxă, muncită şi şlefuită franţuzeşte de-a latul secolelor! oops, nu am pus punct la finalul enunţurilor. şi am început cu literă mică, mică de tot...

Niciun comentariu: