luni, 6 iunie 2016

Cărtărescu s-a răzgândit!

Mariuse Chivule, acum trebuie să citești și "noul" volum Solenoid. Ai elogiat fără frâie o lucrare născută gata vetustă. La numai câteva luni de la (prima) apariție, autorul a periat-o!

Solenoid, așa cum a ieșit in ediția întâi (Humanitas), costând o groază de bani (mai costă o groază de bani, pentru că se află încă pe rafturi), nu era ediția "definitivă". Nu era "periată".

După ce a lansat cu autografe ditamai bolțarul, autorul s-a gândit să-și recitească lucrarea. Citind-o, a găsit greșeli de tot soiul. Și a decis, împreună cu G. Liiceanu (presupun), să scoată o ediție revizuită (pe care nu am văzut să fie inscripționat că este una revizuită).

Mi se pare o pură bătaie de joc față de publicul său fidel (ce numără nu puțini adulatori)! Ar fi putut măcar să păstreze tăcerea asupra acestei tâmpenii și să comită revizuirea pe muțește. Știind asta, un maniac bibliofil ca mine mai poate (re)citi și păstra în bibliotecă cărțoiul scos în primă instanță, fără a gândi că este, de fapt, un rebut destinat topirii!? Potrivit declarației neglijente obținută de Digi24 de la M.C., tipăritura inițială nu era o variantă, ci o eroare, un draft, un samizdat? Bine că n-a predat-o neterminată!

Care sunt, totuși, greșelile? Cărtărescu a lăsat să treacă luni de zile de la (prima) lansare, timp în care oamenii au continuat să se înghesuie să cumpere o tipăritură "cu greșeli"! Îndoiala planează acum asupra întregii cărți. La fiecare pagină o să mă întreb dacă autorul chiar a vrut să scrie cutare lucru, să facă cutare repetiție sau e o scăpare.

Ediții revizuite mai sunt pe lumea asta. Dar mă așteptam ca ele să apară după ani de zile. Și nicidecum însoțite de scuza: pe prima am scos-o în grabă. Sunt obișnuit cu revizuiri datorate unei viziuni estetice și stilistice schimbate, să zicem. Nu tipărești "în grabă" o carte de aproape o mie de pagini, cu un asemenea preț! Dacă o tipărești, totuși, și realizezi că e grevată de niște erori, faci bine și o retragi imediat de pe rafturile librăriilor. Nici măcar cu scuze din partea autorului nu m-am ales. Cărtărescu zâmbește. El este veșnicul îndrăgostit! Acest Michael Jackson al literelor românești.

Mă simt tot mai fraier, pe măsură ce-mi închipui posibile scenarii. Cine l-a pus pe M.C. să fie masochistic "onest"? Că nu pare să o mărturisească spăsit, nu e o mea culpa. Îmi permit să bănuiesc, de exemplu, că e un calcul de marketing. Varianta nouă e cu cca 15 lei mai scumpă. Trebuie să se vândă, la rându-i. De ce să n-o vinzi ca pe un facelift?

Sensibil om, asta o știm, că a avut grijă să-și facă un brand din hipersensibilitate, dar nu-i scutit de nesimțire!
DIGI24: "La Bookfest 2016, cel mai recent succes al lui Mircea Cărtărescu, „Solenoid", a fost lansat într-o nouă ediție, revizuită de autor.„Am periat această ediție care, inițial, s-a făcut în mare grabă, și care a scăpat greșeli de toate felurile, de la greșeli de literă până la greșeli mai substanțiale. Eu am corectat cam 100 de astfel de greșeli în corpul cărții. Cele mai multe insignifiante, de fapt. Doar vreo două mai importante, din punctul meu de vedere, greșeli de conținut. Aș putea spune că, în acest moment și la ediția a doua a cărții, cartea este definitivă”, a explicat Mircea Cărtărescu."

Niciun comentariu: