vineri, 9 aprilie 2010

Freza, fizionomia & rasa

Nu suntem (nu încă) un neam de bătăuşi şi de proscrişi, cu toate că în prezent mulţi dintre noi s-au apucat să-şi ia singuri halca de "dreptate" (după cum o înţelege fiecare). Aş fi vrut, însă, din străfundurile inimii să constat accesele astea de băţos "individualism" şi "spirit contestatar" şi în vremea regimului comunist, când puţini mişcam în front. Nu numai acum, când împărţeala pumnilor e "la liber" şi toţi opincarii suferă de-o acută "legalită" - nici un român fără procesul propriu.

Las, mai departe, fotografia (şi prima pagină: „Şmecherul“ din Craiova: „L-am lovit cu palmele peste faţă, gât şi piept. Eu am fost provocat“. Avocatul cere eliberarea pentru că astfel de infracţiuni "au loc tot mai des") să grăiască. Uitaţi-vă bine: ceea ce vedeţi sunt fizionomia (la pachet cu tunsoarea cabalină) şi caracterul specifice, mai nou sau mai vechi, neamului ăstuia. Aşa arătăm cu toţii. Sau: cei mai mulţi (OK, un dobitoc ar spune: marea majoritate). Cu craniile & feţele  noastre rău alcătuite, ce parcă abia se ţin laolaltă, scurgându-ni-se la unison, în stil Middle East, înspre nasuri, care, la rândul lor, ni se preling către gurile rapace. Oacheşi nevoie mare şi cam măslinii (dar nu-i vedem aşa decât pe ţigani!). Gălăgioşi, cu voci ascuţit-isterice, obişnuite cu tranzacţionarea a orice; deprinse cu târguiala şi cu tânguiala făţarnică.

22 de comentarii:

Ştefan Muşat spunea...

Sunt omniprezenţi indivizii ăştia. Şi mă întreb ce antidot există pentru mutrele astea de parveniţi infecţi.

în pix! spunea...

51 la sută înseamnă majoritate. 99 la sută tot majoritate înseamnă. Faptul că se comite o tautologie (O sfinte Doamne, ce sacrilegiu!!!), nu cred că e chiar atât de grav. Limba se mai compune şi din expresii total alogice la prima vedere, dar înţelese fără trudă de toată lumea. 99 la sută sau marea majoritate. Da, de ce nu? Poate că cuvântul "absolut" nu sună bine. sau îmi provoacă doar asocieri neplăcute. Fie, accept să fiu dobitoc. Plăcerea costă. În schimb, marea majoritatea... kaif...

cristians. spunea...

Sfinte Doamne, între noi putem comite "sacrilegii" de acest fel, deşi eu le pot evita fără a mă screme (deci şi ceilalţi vorbitori care au pretenţii de la ei înşişi ar trebui să poată).

Ideea e că nu sufăr să le văd (sacrilegiile) în publicaţii, pentru că ele vor perpetua greşeala în rândul cititorilor mai slab instruiţi. În rest, fiecare pe limba lui (de lemn, academică sau de cartier) piere...

Eu nu vorbesc o limbă românească pură, dar o am pe aceea etalon. Nu mă handicapează cu nimic aspiraţia asta în încercarea mea de a mă exprima cât mai corect.

PS: A nu se ignora faptul că nu eu am născocit că "marea majoritate" e o expresie greşită (scrieţi-i doamnei Zafiu, la 'R.literară', pentru confirmare). Ca 'foarte perfect' sau 'extrem de complet'. Sunt expresii care poate nu-s folosite numai de 'dobitoci', cum am scris eu, dar de oameni evident nesiguri pe limba vorbită de ei sigur sunt folosite.

vitalie spunea...

un caz extrem de "privatizare" a justitiei...

Helena DeMolinari spunea...

Nu stiu cine a spus ca "marea majoritate" e o expresie gresita, dar daca-i pe-asa, ii dau de stire ca la auzul unei sintagme precum "majoritate absoluta" ar trebui de-a dreptul sa se sinucida. Ceea ce nu e neaparat mai rau decit a azvirli cu sentinte tembele (din fundul curtii, cum zic unii).

cristians. spunea...

Probabil că dumneata consideri că eu am aruncat cu acele sentinţe tembele. Nu o să stau eu pavăză limbii şi rostirii române, ci te invit să consulţi cărţile, manualele, profesorii care se ocupă cu asta. Dacă eu-s tembel, mă mir că acum îţi şi răspund...

Oricum, am trecut de mult de subiectul ăsta... Nu mai este la ordinea zilei.

Helena DeMolinari spunea...

Ar fi trebuit sa fie evident ca am gura suficient de sloboda incit sa nu ma simt nevoita a transforma o acuzatie precisa intr-una difuza, de tip "nu stiu cine a spus"; chiar nu stiu cine a spus, poate a fost o oarecare individa Zafiu, poate alt babalic sclerozat, dar academician. In plus, am citit comentariile anterioare, din care reiesea suficient de clar ca nu e 'nascocirea ta'.

p.s. nu e nevoie sa publici comentariul asta, e doar o nota de subsol fara de legatura cu subiectul. care oricum era depasit, pentru ca acum subiectele obosesc mai repede decit odinioara.

cristians. spunea...

Dar trebuia să fi realizat până la vârsta asta (eu) că numai niște babalâci sclerozați ar mai putea ține la felul cum se exprimă în românește (sau în orice alt grai)! Cum naiba de i-am putut lua drept modele?! Iată, o să bag de seamă de-acum înainte. :)

Îmi cer eu scuze distinsei și respectabilei doamne Zafiu pentru acel inelegant ”individă”. Domnia sa chiar nu-l merită.

Helena DeMolinari spunea...

Am bagat de seama ca Hiacint scrie cu î din i (si, parca, si alti citiva comentatori). Sa fie asta doar un moft, sau mai degraba manifestarea aceleiasi convingeri ca ceasul limbii romane n-ar fi trebuit intors cu 50 de ani in urma? S-ar putea crede ca imi caut aliati; ei bine, nu-i asa. Asa ca m-as opri aici cu discutia despre babalicii care sint, cu mici exceptii, intotdeauna in toate mintile.

De fapt, prima oara am venit aici pe aripile Google, in incercarea de a gasi fraza 'rasista' a lui T Baconski, in original. Si asta pentru ca initial am crezut (am sperat?) ca la mijloc e doar o rastalmacire, un abuz originat in media mioritico - pestilentiala. Concret, inca ma mai prefac ca nu stiu daca a spus intr-adevar asta. Uneori ma incapatinez asa, prosteste, sa-mi sterg de praf statuile, asa ciobite cum sint. Oricum, am observat ca se intimpla si la case mai mari. De exemplu, unii isi tin la mare pret academicienii, chiar si in situatii care reclama o atitudine mai nuantata. Asa ca de ce as fi eu mai cu mot. Statuile mele sint la fel de bune ca ale celorlalti.

cristians. spunea...

Se întâmplă ades că noi, românii, ne consolăm foarte repede cu apucăturile noastre proaste, găsind cât ai clipi exemple tranchilizante de la "case mai mari" sau similare cu a noastră... Iar când "ieşim" tot prost şi din referirea la acele "case", se întâmplă că ne comparăm cu popoare situate cu câteva trepte mai jos (social-economic). Aici nu dăm greş niciodată. Ieşim mai curaţi şi mai strălucitori decât dacă ne-am fi splălat cu detergenţi lucizi, obişnuiţi.

E grav să confunzi grafia (vezi î şi/sau â), care este opţională (deşi recomandată de Academie), cu rostirea, cu felul cum se vorbeşte româneşte. Dar încep să fiu aproape sigur că ştii engleza mai bine decât înapoiata asta de limbă românească, nu?

Apoi, eu nu am idoli de acest fel. L-am citit cu mare plăcere pe Baconski în Dilema şi, probabil, îl voi mai citi, nu are a face că, la un moment dat, a vorbit la fel de jos ca orice golan de pe stradă. Asta nu l-a prostit peste noapte. Dar nici un motiv nu poate fi îndeajuns de solid să idolatrizez pe cineva în ţara asta. Şi să-i iert, astfel, derapajele. Ar fi ca şi când m-aş insulta singur.

Mă refer la "modele", nu la oamenii de rând. Pur şi simplu, sunt incompatibil cu gândirea magică, cu ascunderea gunoiului sub preş, cu autoamăgirea.

Aşa că, într-adevăr, ştergerea statuilor ciobite, second hand, de praf e prostească.

Helena DeMolinari spunea...

Hahaha! Am ris cu lacrimi! Normal ca stiu mai bine engleza, partea proasta e ca o stiu destul de putin! Cu toate astea, sper ca nu am facut prea multe greseli de ortoaţie sau de punctugrafie. Si mai sper ca nu toti vizitatorii care nu-si lustruiesc academicienii sclerozati vor fi tinta unor astfel de banuieli.

Revin, dara voiu scrie in swahili, ca sa fiu sigura ca nu mi se vede, ptiu, English Reading-ul pe supt sprincene!

au revoir! à tout alleur!

cristians. spunea...

Funny! Ai inteles perfect. :)

Cum "ne comportam" cu alti vizitatori (fireste, cand nu-s extraterestri ca dumneata), se poate citi cu ochiul liber. Sper ca acum am terminat discutia. Pana acum nu ai aratat decat teribilism, nu si vreo idee.

Hiacint spunea...

@ Helena(dacă n-ai plecat de tot) Nu ştiu dacă la mine „îîî” e moft sau nu, mi se pare normal să scriu aşa. Pe de altă parte, şi un puşti care scrie „c krezi k fak” ar putea să spună că i se pare normal aşa. Deci e cu dublu tăiş libertatea de a folosi limba după propriile gusturi...

Helena DeMolinari spunea...

@Hiacint
Tocmai m-a fulgerat: iti dai seama ca daca nu exista babuinul de deasupra cu trasaturile lui scurse de-o parte si de alta a fotografiei, n-as mai fi spus nimic din toate lucrurile astea? Ma intreb daca ar trebui sa-i fiu recunoscatoare, cit de putin.


@Milord,
bineee. Deci este antepenultima oara cind mai vorbesc cu tine pe tema asta. Daca ziceam si eu, acum, "tot ce ai aratat pina acum este ca iti place mai mult sa-ti ataci interlocutorul decit sa discuti un subiect oarecare!", well, Milord, era bine?
Nu-mi plac academicienii. Sint toti niste gîşte impăaiate si prafuite. Ultima lor preocupare ar trebui sa fie legiferarea limbii, Milord. Cuvintele trebuie sa ramina libere. Sa poata incepe din dreapta si sa se termine in stinga. Sau sa nu inceapa deloc, ci sa ramina asa, suspendate in asteptare, pina te hotarasti ce faci cu ele. Iar frazele! Pai frazele ar trebui sa poata fi scrise incepind de la mijloc si sa se termine (la noroc!) ori la stinga, ori la dreapta, intelegi? Uite cum:

duro io etterne se cose non a dinanzi me fuor create non, e etterno. Sau, mai simplu:

harms ignorance is how creatures o foolish great that that you!

Daca n-ai avea libertatea sa dai cuvintele cu capul de pereti pina se potolesc si te urmeaza ascultatoare (cuvintele sint naravase, mind you!), n-ai putea niciodata sa scrii ceva cu miez (touché). Ai ajunge, adica, in situatia de a te scrie cuvintele pe tine, in loc sa le scrii tu pe ele, exact ca intr-un cintec despre televizoare al d-nei Anderson. Si ar fi foarte foarte trist.

Helena DeMolinari spunea...

Iar ma enerveaza rasistii astia si am venit sa defulez la voi. Mai exact, azi ma enerveaza rasistii educati (un fel de Baconski mai mici), astia care vorbesc din virful limbii desi nu vad mai departe de lungul nasului. Nu stiu ce sa le fac; cred ca vor muri prosti si imi pare un pic rau pentru ei. Da' doar un pic.

Hiacint spunea...

Dar dați un exemplu, să ne enervăm și noi. Adică e Baconsky, dar el e în general :)

cristians. spunea...

Helena, faitez comme chez vous! Mai poftiti! Eu detest rasa transrasiala a nesimtitilor, pe cea a pseudodoctilor cu functii inalte, urasc oamenii unei singure carti, ce ajung lideri de stat. A ne impiedica de culoare, sex, nationalitate e extrem de reductionist. Exista atatea alte rase cu adevarat detestabile.

Pe de alta parte, a fi rasist subintelege o afirmare a propriei superioritati, or, imi pare rau: romanii si superioritatea...

Helena DeMolinari spunea...

Nu pot sa dau un exemplu concret pentru ca nu ma refer la un personaj public, inspre care sa pot arata cu degetul. Astazi e vorba despre rasistii din preajma mea, anonimi pentru voi, tipi pe care i-am admirat in unul sau mai multe rinduri pentru ideile lor, ori pentru modul splashtastic de a intelege o problematica oarecare; pe scurt, pentru ca pareau sa fie ... ok. Si totusi iata-i abdicindu-i, in doi timpi si trei miscari, fara o minima remuscare (ori rigoare), in favoarea pestilentialelor locuri comune (paludes, in terminologia gidiana) si a adevarurilor confectionate pe banda rulanta despre "noi versus ei". Am replicat spunind (intr-un tirziu, dupa o avalansa de rautati de care nu sint in stare decit la mare enervare) ca "tiganii" nu vor putea fi asimilati / redati civilizatiei inainte ca romanii insisi sa fie asimilati / redati civilizatiei. Oare am dreptate? Si daca da, e inteligibil felul in care am spus-o?

cristians. spunea...

Perfect inteligibil și-n acordul meu! Doamne, asimilează-ne. :) Că neguvernabili suntem.

Helena DeMolinari spunea...

Exista totusi o problema. Atunci cind spunem "da, dar si romanii sint asa si pe dincolo", opunem unui stereotip un altul de aceeasi anvergura.

Hiacint spunea...

Îmi amintesc puține conversații în care un stereotip să nu fie înlocuit de altul. Am impresia că e una din erorile în argumentare - a justifica ceva prin „da, dar și ceilalți fac/sunt”, îmi scapă cum se numește exact. Poate se întîmplă așa pentru că oamenii gîndesc în logica asta personalizantă, subiectivă în favoarea lui „noi”. Și ce chestie interesantă cu românii care spun: „românii sunt leneși, groaznici, hoți, ne fac de rîs”, cum își separă adică „eu/noi”-ul de „ei”.

cristians. spunea...

Mă obosește grija asta pentru echilibru și căutarea replicii obiective. Când veți fi pregătite să discutăm pe față, mai vorbim. :)

N-o să stau acum să-mi analizez tendința către stereotip. Afirm ce am poftă despre români, când am eu poftă. Și fiți siguri că mă includ între ei, nu-i hulesc (dacă o fac) din postura de german sau de persoană de altă naționalitate (firește, superior).

Așa că, listen to this: românii (nu țiganii) sunt leneși, hoți și ne fac de râs (destul de des) pe unde îi poartă pașii și cursele low cost.